5 причин не довіряти підбіркам (рейтингам) | ПОТОП #7


0 11 0

…Та ні, не буде тут ніякого лістіклу (підбірки, рейтингу, переліку, щозавгодно). Взагалі на Потопі ми практикуватимемо це вкрай рідко – тільки коли це буде по-справжньому потрібно. Наприклад, наші підсумки року.

Мозок легко надурити, і один з наслідків еволюції людини як виду, що вижив серед інших sapiens – це любов до стереотипізації. Тут термін у значенні «узагальнення, спрощення понять», а не його соціологічного розуміння, про яке ви могли подумати. Прагнення до спрощення мозкової активності через стереотипізацію – це те, що допомагає нам з обережністю гуляти вечірніми вулицями, остерігаючись гопників, або ж не передавати нічого через поріг.

Тут рівно стільки ж корисного, як і шкідливого. Шкідливе полягає в тому, що будь-яка зовнішня інформація, шаблон сприйняття якої уже (спрощено кажучи), є у свідомості, неможливо зламати через «когнітивний дисонанс». Але ще гірше, ми любимо добре упаковану інформацію, і чим більше вона наближена до форми наявних шаблонів, тим більше ми хотітимемо її споживати.

Бекграунд дав, тепер до справи. Лістікли – один з найбільш клікабельних форматів «добре упакованої інформації», яку придумали писаки. Золоте дно контент-мейкінгу, якому прогнозували занепад, але цього ніколи не відбудеться. Тому що божих заповідей у християн – десять.

В «упакуванні» інформації немає нічого поганого: все зроблено для задовлення інформаційних потреб читача. З вищезгаданих причин. Ми розбиваємо текст на пункти, щоб його було зручніше читати, знову ж таки.

У «культурній журналістиці» та її особливого розділу «сучукрмузжур» великі проблеми з контентом загалом (через слабкий контекст того, що відбувається та неможливість його створити власними силами). Деякі намагаються вирішити це особливими форматами, інші – авторитетністю свого імені, але всі вони потрапляють у просак наприкінці місяця, коли підводять т.зв. «підсумки». Або ж коли вибираючи тему, роблять на її основі підбірку – зазвичай під привоз якихось західних мастодонів, що ззовні виглядає як дешева натива.

Написати короткий текст і «обмануть обманщика» можуть не всі. Дешеву гру з стереотипізацією видно за кілометр – трігерить від декількох ознак такої найобки. Найпоширеніше – порівняння з уже відомим, зазвичай західним «аналогом» (якщо це англомовна музика) та східним (якщо це російськомовна музика) – байдуже, чи це живий кумир чи Курт Кобейн, який пристрелився через новий альбом гурту «Брудні». Якщо немає з чим порівняти, у гру вступають добре відомі нам «жанри». Написав «потужний рок реліз» і радієш життю, ніби від пиріжка з капустою – і Фонталіза знову думає, що вони класні. Якщо і це не працює – починаєш розбирати інструментал (у поганому сенсі, це все можна звести до варіацій сленгового «нахуярили пердящих басів»).

А якщо взагалі біда – шукаєш на пошті прес-реліз та інтерпретуєш те, що там написано через призму свого «зайшло/незайшло» і видаєш це за абзац великомученика, який зробив роботу читача замість нього.

Все це схоже на потік нікому непотрібних рефлексій. Єдине, куди годяться підбірки «кращих релізів» і т.д. – це для репосту «Ми в ТОП-20 місяця, дивіться які ми класні». Так як місця у рейтингу ніхто не купляє (власне, який у цьому сенс, якщо сучукрмузжур існує собі у вакуумі і нехай), то в підбірку можна пхнути все, що завгодно, і писати все, що завгодно. В цьому і проблема. Більшість лістіклів в українському музжурі зроблені на основі згаданого за місяць та відрефлексованого за одну ніч.

Люди, які все ще читають музичні ЗМІ, довірливо клікають на зручний їм (як читачам) формат, а отримують пустий звук. Організатори клікають на підбірки подій, а коли не бачать там своєї, зляться. Музиканти – коли не бачать там свого релізу. А страждають то найбільше читачі, які уже вкотре відчувають себе обманутими.

В мене висновок простий. Бачите лістікл – добре подумайте, чи переходити за посиланням. Якщо ви уже там – детектіть вищезгадану дічь і тікайте назад у плейлисти, які ви самі і створили, або у переписки з друзями, які час від часу закидують вам свої рекомендації.

Написать комментарий

Такой e-mail уже зарегистрирован. Воспользуйтесь формой входа или введите другой.

Вы ввели некорректные логин или пароль

Извините, для комментирования необходимо войти.